20 en 21 febr rust - 22 febr opera

22 februari 2026 - Valletta, Malta

Vr 20 en Za 21 febr, extra dagjes rustig want Erika is grieperig maar waarschijnlijk doen we gewoon teveel.

100011950210001191561000119141100011945810001195041000119521nog even naar de kapper100011959910001196031000119606

Zo 22 febr, zolang mogelijk thuis gebleven maar om 5 uur s'middags hadden we gereserveerd in een Italiaans restaurant tegenover het Teatro Manoel waar de opera werdt opgevoerd. Wij natuurlijk weer met een Uber naar Valleta gegaan. De bussen zijn toch vooral voor onze medemensen met meer economische pech of nog geen rijbewijs.

1000119680

1000119683

Onderweg naar het teatro liepen we heel even een van de 365 kerken van Malta binnen en wat overkwam ons....een gids van een organisatie die in heel Europa met vrijwilligers rondleidingen geven in religieuze gebouwen sprak ons aan en omdat de kapel waar we in stonden een van de mooiste was die we ooit gezien hadden lieten we ons graag door haar rondleiden.

10001196911000119692100011969410001196931000119695

Ze wist veel te vertellen over deze kapel en de kerk zonder te vervallen in religieuze overredingspraatjes. Het bijzondere was dat deze kapel geheel aan Maria gewijd was en niet zoals vaak aan een van die vele mannelijke heiligen.

 1000119696 100011969910001196971000119698100011970110001197021000119703

Zij kwam uit Duitsland en woonde al sinds 2019 op Malta en deed deze rondleidingen al heel lang in haar vrije tijd. Na een korte bezichtiging van de hoofdkerk die nog in restauratie was namen we na anderhalf uur afscheid.

10001197001000119704

Omdat er nog wat tijd over was eerst wat gedronken in een barretje. In barretjes komen we tegenwoordig niet meer maar het was 4 uur s'middags en dan mag het wel.

10001197061000119707

Daarna naar het Italiaanse restaurantje gegaan en ook dit was weer een schot in de roos. Het was alsof we in Rome waren. Veel Italiaanse gesprekken rondom ons en een grote geen pizzeria menukaart, hier geen pizza's.

1000119708dd7844d7-65c8-4ff6-ba5c-6f074d406385-1_all_2218311000119712

We lieten de ober bepalen wat we zouden gaan eten want het leek ons 9allemaal heel lekker. Vooraf kregen we penne met kaas en ik daarna gekookt kalfsvlees in citroen en Erika vegetarisch en als dessert tiramisu en dat was de beste ooit.

1000119710dd7844d7-65c8-4ff6-ba5c-6f074d406385-1_all_22183710001197141000119718

Voldaan de 5 meter naar de overkant gelopen waar de zaal al begon vol te lopen met zoals verwacht de jetSet van Malta. Hier gaat men niet zoals bij ons in een spijkerbroek naar de opera maar wij hadden ook erg nette kleding bij ons dus vielen we niet uit de toon.

1000119735100011973410001197481000119727Door de iets teveel Italiaanse wijn de eerste helft wat slaperig meegekregen maar van de tweede helft erg genoten.10001197491000119752

Het observeren van het publiek was net zo leuk als de voorstelling. Net als toen in Rome kon je redelijk goed zien wie waar in de rangen en standen zat en er waren zelfs heren in gala uniform.

10001197531000119763

Na de voorstelling niet nageborreld maar met een door de grote vraag vanuit de opera bezoekers twee keer zo dure Uber naar huis gegaan. Die veel te grote limousine met Italiaans vlaggetje zou ons toch niet meegenomen hebben..

1000119769100011977010001197771000119778

Thuis nog wat nagenoten en rond twaalf uur gaan slapen...

Les van de dag:

Drink en eet niet teveel vooraf aan een voorstelling want dan......

Foto’s

9 Reacties

  1. Erika:
    25 februari 2026
    Paul heeft gelijk: drink en eet niet teveel vooraf aan een voorstelling want dan......
    ... val je gemakkelijk in slaap. Gelukkig had ik geen wijn gehad en kon ik Paul af en toe wakker porren. Na de pauze hoefde ik dat niet meer te doen en heeft hij de tweede helft goed overleefd.
  2. Ineke:
    25 februari 2026
    Klinkt als een fijne dag. En niet meer grieperig Erika?
  3. Nht:
    25 februari 2026
    Erika Paul weer een leuk reisverslag
  4. Erika:
    25 februari 2026
    Nee, gelukkig ben ik niet meer grieperig
  5. Nelly:
    25 februari 2026
    Wat een indruwekkend mooie kapel, veel oog voor details (iets van vrouwen, hè - Maria heeft vast stiekem geadviseerd). Jullie genieten er weer goed van. Ga zo door!
  6. Ankie Wieten:
    27 februari 2026
    Weer een heel mooi verslag , hoor..met prachtige foto's ...Im heb weer met jullie meegereisd...!!!
    😘🩵🩵😘
  7. Frans de nooij:
    28 februari 2026
    Blijfr leuk om zo mee te reizen in een slow tempo "vakantie".
  8. P.C. van Hees:
    28 februari 2026
    Leuk dat je een beetje meereist...
  9. P.C. van Hees:
    28 februari 2026
    Leuk dat jullie ons avontuur volgen. Voor mij is het een hobby om het te verwoorden en over 10 jaar is het het leukst om het weer te beleven...