20 en 21 febr rust - 22 febr opera
22 februari 2026 - Valletta, Malta
Vr 20 en Za 21 febr, extra dagjes rustig want Erika is grieperig maar waarschijnlijk doen we gewoon teveel.
Zo 22 febr, zolang mogelijk thuis gebleven maar om 5 uur s'middags hadden we gereserveerd in een Italiaans restaurant tegenover het Teatro Manoel waar de opera werdt opgevoerd. Wij natuurlijk weer met een Uber naar Valleta gegaan. De bussen zijn toch vooral voor onze medemensen met meer economische pech of nog geen rijbewijs.
Onderweg naar het teatro liepen we heel even een van de 365 kerken van Malta binnen en wat overkwam ons....een gids van een organisatie die in heel Europa met vrijwilligers rondleidingen geven in religieuze gebouwen sprak ons aan en omdat de kapel waar we in stonden een van de mooiste was die we ooit gezien hadden lieten we ons graag door haar rondleiden.
Ze wist veel te vertellen over deze kapel en de kerk zonder te vervallen in religieuze overredingspraatjes. Het bijzondere was dat deze kapel geheel aan Maria gewijd was en niet zoals vaak aan een van die vele mannelijke heiligen.
Zij kwam uit Duitsland en woonde al sinds 2019 op Malta en deed deze rondleidingen al heel lang in haar vrije tijd. Na een korte bezichtiging van de hoofdkerk die nog in restauratie was namen we na anderhalf uur afscheid.
Omdat er nog wat tijd over was eerst wat gedronken in een barretje. In barretjes komen we tegenwoordig niet meer maar het was 4 uur s'middags en dan mag het wel.
Daarna naar het Italiaanse restaurantje gegaan en ook dit was weer een schot in de roos. Het was alsof we in Rome waren. Veel Italiaanse gesprekken rondom ons en een grote geen pizzeria menukaart, hier geen pizza's.
We lieten de ober bepalen wat we zouden gaan eten want het leek ons 9allemaal heel lekker. Vooraf kregen we penne met kaas en ik daarna gekookt kalfsvlees in citroen en Erika vegetarisch en als dessert tiramisu en dat was de beste ooit.
Voldaan de 5 meter naar de overkant gelopen waar de zaal al begon vol te lopen met zoals verwacht de jetSet van Malta. Hier gaat men niet zoals bij ons in een spijkerbroek naar de opera maar wij hadden ook erg nette kleding bij ons dus vielen we niet uit de toon.



Door de iets teveel Italiaanse wijn de eerste helft wat slaperig meegekregen maar van de tweede helft erg genoten.

Het observeren van het publiek was net zo leuk als de voorstelling. Net als toen in Rome kon je redelijk goed zien wie waar in de rangen en standen zat en er waren zelfs heren in gala uniform.
Na de voorstelling niet nageborreld maar met een door de grote vraag vanuit de opera bezoekers twee keer zo dure Uber naar huis gegaan. Die veel te grote limousine met Italiaans vlaggetje zou ons toch niet meegenomen hebben..
Thuis nog wat nagenoten en rond twaalf uur gaan slapen...
Les van de dag:
Drink en eet niet teveel vooraf aan een voorstelling want dan......










































... val je gemakkelijk in slaap. Gelukkig had ik geen wijn gehad en kon ik Paul af en toe wakker porren. Na de pauze hoefde ik dat niet meer te doen en heeft hij de tweede helft goed overleefd.
😘🩵🩵😘