Ma 2 - rust en di 3 febr - Valetta
3 februari 2026 - Valletta, Malta
Ma 3 jan nog een dagje rust want we willen de dystrofie respecteren en dit extra dagje rustig was net het verschil.
Weer veel over Malta gelezen en de boodschappen werden bezorgd. Wel 1 x beschimmelde geraspte kaas en een rotte avocado maar kregen na een telefoontje gelijk ons geld terug zonder dat we het moesten laten zien.
Di 4 jan met de bus naar Valletta. Dat was dus een feest van herkenning. Je komt binnen door die prachtige vestingwerken en loop dan de hoofdstraat in met haar magnifieke bouwwerken. Het was stralend weer en dus begonnen met op een terrasje in het zonnetje en 21° te lunchen.
Vervolgens al kronkelend door die smalle straatjes naar het theater gelopen waar we 22 febr naar de opera voorstelling van Verdi gaan.
tribunes voor het carnaval van 13 tot 17 febr


Wij moeten geregeld net iets anders lopen of omlopen om de steile straatjes omhoog of omlaag te vermijden i.v.m. onze medische ontwrichtingen.
Even verderop was dus de St Pauls kathedraal gewijdt aan mijn illustrere voorganger die hier een tijdje geleden is aangespoeld.
Dit bezoek was wel even slikken want het was een toonbeeld van twee uitingen waar wij niet zoveel mee hebben, religie en koningshuizen. Maar oke het zijn wel uitingen die onze historie en cultuur bepaald hebben en dus als geïnteresseerde tourist niet vermeden kunnen worden.
Via een fotogeniek pleintje richting de westelijke boulevard gelopen vanwaar je Sliema de winkels en zakendoen stad van Malta kan zien liggen.
Via de ringweg langs de vestingmuur weer terug naar de hoofdstraat gelopen. Omdat de directe straatjes te steil waren.
Onderweg kwamen we nog een herdenkingsplekje tegen voor volgens Google 2 jonge mensen die door te hard rijden door de vangrail waren gereden, nu staat er dus een muurtje.
Terug in de hoofdstraat wat gegeten bij onze favoriete plek in Valletta. In een prachtig interieur vanuit de tijd dat het een muziektheater was komen nu de locals hier biljarten en wat drinken. Touristen komen wel binnen voor het interieur maar gaan dan weer weg vanwege de houten stoelen en de oude mannetjes met een niet zo verzorgde kledinglijn denken wij.
Ter compensatie koffie gedronken in de meest sjieke plek van Valletta waar we s'middags op het terras gelunch hadden maar nu binnen plaats nameni.v.m. de avond frisheid buiten.
Rond zeven uur naar het busstation gelopen om de busrit van circa 1 uur naar huis te maken. Spitsuur en de bus zat dus snel vol met mensen die na hun werk naar huis gaan....
chatGPT info: minimumloon is circa euro 1.000,00 dat zijn 20% van de werkende maar de meeste hebben circa euro 2.000,00. De huur van een kleine woning is circa 900,00 euro dus veel jong volwassenen wonen nog bij hun ouders of met meerdere in 1 woning. Het probleem van Nederland speelt dus ook hier en ook in Griekenland hoorde we dit en volgens chatGPT is het zo in heel Europa. enige oplossing is op het platte land ver buiten de stad gaan wonen maar daar is geen werk en vertier.....
Leermoment van deze dag:
stoerheid kan dodelijk zijn....
Foto’s
3 Reacties
-
Erika:5 februari 2026We hebben het nog steeds erg gezellig en we genieten van onze lange vakantie
-
Nht:6 februari 2026Erika Paul weer een mooi verslag
-
Ellen Van Hees:9 februari 2026Wel nostalgie erg mooi en veel oudere gebouwen














































